– Ambisjon om ett nytt innovativt produkt i året

12.nov 2021
Aktuelt

– Ambisjon om ett nytt innovativt produkt i året

Av Vibeke Abrahamsen

Vi som jobber i virkemiddelapparatet[1] blir jevnlig presentert for gode, og mindre gode, idéer. En god idé kan kun bli satt ut i liv, hvis det er drivkraft nok hos gründeren til å gjennomføre prosessen. Og mannfolka i GrøntKlima AS leverer på begge områder. De kommer stadig med nye idéer og får produktene ut i markedet på rekordtid.

Leverandør av klimaprodukter

Gründerne Are Haugen og Johnny Svendsen er innom Proventia for å gi oss en status på GrøntKlima AS.

– Idéen til vibrasjonsdempene stålfjær med justerbart endestykke for varmepumper fikk vi i februar 2020. Vi brukte året på å utvikle produktet og allerede i januar i år fikk vi den første pallen tilsendt fra fabrikken. Den første containeren mottok vi i juni og 3000 sett ble solgt ut over sommeren.

I tillegg til egne utviklede produkter, så leverer GrøntKlima AS montasjedeler for varmepumper via sin nettbutikk – grøntklima.no

Nytt varmerke

Haugen og Svendsen har med eksempler på stålfjæren, som har fått navnet «Easy Installer».

EASY Installer, hvor Proventia har vært med siden starten, har utviklet seg til å bli 7 forskjellige produkter. Denne vibrasjonsdemperen er spesielt utviklet for norske forhold. Den er lagd av materialer som forlenger levetid i forhold til lignende produkter i markedet. Produktene er rustfri og regulerbar i høyden. Montørene har gitt tilbakemelding om at dette er lett for dem å montere og sluttbrukeren får en mer støyfri varmepumpe på ytterveggen.  

Fjærene blir solgt i sett med fire stykker. Disse har blitt veldig godt mottatt i markedet. Eskene har fått logoen «Cool Tools»

– Vi har lagd et eget varemerke for våre egne designede produkter. «Cool Tools» skal komme med flere nye innovative produkter til bransjen. Ambisjonen er ett nytt produkt i året, forteller daglig leder Are Haugen.

På nettsiden cooltools.no finner man både videoer og omtale av produktene som er i salg.

– EASY Installer har et voldsomt vekstpotensiale. Bare i Norge selges det 140.000 nye varmepumper i året. Vi satser på å nå det internasjonale markedet. Vi må bare få fortgang i produksjonen. Problemet nå er mangelen på råvarer og mangelen på internasjonal infrastruktur som har gått på «en smell» i forbindelse med corona-epidemien.

Nytt produkt på skisseblokka

GrøntKlima AS har allerede et nytt produkt på skisse-stadiet, men prototypen vil snart lages i Sør-Afrika.

 – Vi har god kontakt med en ingeniør i Sør-Afrika som igjen har tilgang på en produksjonslinje på fabrikk. Han lager prototyper for oss. Vi undersøker om dette er mest hensiktsmessig eller om vi kan ta produksjonen nærmere Norge og Grenland. Vi vet jo at det er mye kompetanse her, men det er snakk om tilgangen på de riktige råvarene.

Produktet vil bli presentert når det har kommer i produksjon.

Lokale «Petter Smart»er

Haugen og Svendsen bobler over av idéer på hvilke produktforbedringer som trengs i en bransje hvor folk jobber utendørs i all slags vær til alle årstider. Produkter som er optimale på sydligere breddegrader er nødvendigvis ikke like ideelt i områder nærmere polarsirkelen.

– Det er til syvende og sist sluttbrukeren vi ønsker å tilby bedre produkter til, men samtidig ser vi at våre produkter også gjør monteringsjobben lettere for håndverkeren.

 

Faktaboks:

GrøntKlima AS har fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norge, samt mulighetsmidler fra Skien næringsfond og Grenland næringsfond. Selskapet er en inkubasjonsbedrift hos Proventia, men har sine lokaler på industriområdet Kjørbekk i Skien.

[1] næringssjefer, næringsselskap, inkubatorer, næringshager, Innovasjon Norge