Gründere vil sette fart på kjøp og salg av «datovarer» i matvarehandel – jakter nå kommersielle partnere

10.apr 2019
Aktuelt

Gründere vil sette fart på kjøp og salg av «datovarer» i matvarehandel – jakter nå kommersielle partnere

Av Siri Krohn-Fagervoll, siri@krohnfagervoll.no

Storfornøyd: Asad Ismail Mahamed, gründer og daglig leder i Green Programming er storfornøyd med positive testoperasjoner av datojegersystemet (DPL) gjennomført i dagligvarebutikker. Her sammen med forretningsutviklere fra inkubatormiljøet Proventia på Herøya, (fh foran) Tor Ivar Kaldhussæter, Jørn Roar Bamle (daglig leder) og Tore Halvorsen. 

 

Asad Ismail Mahamed og Håkon Mølstre er to gründere bak selskapet Green Programming som sammen med forretningsutviklere i inkubatormiljøet Proventia på Herøya i Porsgrunn, har utviklet og testet et helautomatisk datojegersystem som skal sett fart på kjøp og salg av såkalte «datovarer». (Datovarer et matvarer som kan selges til nedsatt pris, et tiltak som brer om seg i matvarebransjen i kampen mot matsvinn, Red.anm.)

 

Vellykket og klar for bruk  

Testoperasjoner fra dagligvarebutikker er vellykket.

  • Den positive responsen vi fikk fra dagligvarebutikker under utprøving av systemet, som vi kaller dato på liste (DPL), er svært verdifull når vi nå skal ut og selge systemet til matvareindustrien. DPL-systemet er nå klar for å tas i bruk i dagligvarekjeder, matbutikker og passer også for restaurant- og serveringsbransje, forteller gründeren.

 

Jakter partnere

Datojegerselskapet jakter nå etter partnere.

  • Vår drivkraft er å hjelpe matvarebransjen til å utnytte all spiselig mat, sier Asad. Nå jakter vi på samarbeidspartnere og investorer som ønsker å være med oss i å utvikle kommersielle muligheter videre, sier gründer og daglig leder Asad Ismail Mahamed.

For gründeren er drivkraften svært personlig. Fra opplevelser som sjokkerte han.

 

  • Jeg så ekstremt mye fattigdom og ekstremt mye sult i Afrika. Jeg så en liten skolegutt plukke opp et råttent eple opp fra gjørma, der noen geiter spiste på det. Gutten tok en bit, og spiste videre med et smil om munnen. Dette sjokkerte meg. Jeg som er oppvokst i Norge, husker fortsatt den dagen jeg syklet forbi en matvarebutikk, der jeg så noen ansatte kaste noen varer som fortsatt så spiselige ut.
  • Dette minte meg om sultkatastrofen rundt om i verden, og den lille gutten. Dette gjorde at jeg måtte ta grep.

 

Vil at matvareindustrien skal være i forkant

  • Sammen med min med-gründer og IT-ansvarlig, Håkon Mølstre, har vi utviklet et helautomatisk system for matvareindustrien.
  • Vi ser stadig flere krav fra myndighetene, angående matsvinn. Vi vil gjerne at matvareindustrien skal være i forkant av dette her (matsvinn), når det gjelder løsninger.
  • Vi ser nå etter samarbeidspartnere og investorer for å være med oss på denne reisen.
  • Vi har testet systemet vårt, og fått veldig god respons tilbake.

 

Profesjonelt samarbeid

  • Samarbeid med profesjonelle forretningsutviklere fra inkubator nettverket til Proventia har skaffet oss god fremgang og mange fordeler, påpeker Asad.

 

 

Tilgang til ekspertkunnskap: – Proventia skaffet oss tilgang til ekspertkunnskap fra matvarebransjen, smiler Asad fornøyd. Å få Tor Ivar Kaldhussæter (bak) med lang fartstid fra dagligvarebransjen på lag som vår forretningsrådgiver er spesielt verdifullt for oss.  

 

Løser problemer – skaper verdier

Datojegersystemet (DPL) løser flere av problemene matvarebransjen sliter med, forteller Asad. Han la tidlig merke til at butikkansatte gikk rundt med penn og papir i butikken.

  • Med DPL-systemet får butikkansatte automatisk oppdatert oversikt på datomerkede matvarer. Systemet forenkler datosøk- operasjoner i hele verdikjeden. Det reduserer matsvinn, er bra for miljøet og gir økonomiske verdier for matvarehandel, forbrukere og samfunn. Vi vil at matvareindustrien skal være i forkant, og at all mat blir en verdifull ressurs.

 

Starten på noe større

Gründeren tror dette er starten på noe større.

Matbransjen har selv satt seg ambisiøse målsettinger om å selge eller gi bort matvarer før utløpsdato. I Norge er nå alle dagligvarekjedene tilsluttet Matsvinnavtalen, en bransjeavtale som har en ambisiøs målsetting om å halvere matsvinnet i Norge innen 2030.

 

Oppsummert:

DPL-systemet: Helautomatisk system som oppdaterer dato-oversikter på matvarer i butikken/verdikjeden.  Forenkler datosøk operasjoner. Butikkansatte får automatisk oppdatert oversikt på alle datomerkede matvarer i verdikjeden. Systemet gir også muligheter for å varsle kunder om nedprising av datovarer.

Gevinster:For matvarebransje, forbrukere og samfunn. Miljøgevinster; redusere matsvinn. Økonomi – flere matvarer selges og forbrukes. Konkurransefortrinn.